A kazein festékről: elkészítés házilag – 2. rész

kazein festék készítés házilag

Az előző bejegyzésben a kazein festékkel kapcsolatos tapasztalataimat írtam le, és most itt az ideje, hogy megosszam veletek a házilag is elkészíthető recepteket. Igen, több recept is van, vagyis inkább többféle megközelítésnek mondanám. Eddig a bútoraimhoz boltban vásárolható kazein porból készítettem a festéket, de mivel nálunk még azt sem lehet kapni (legalábbis nem tudok róla), ezért a hagyományos receptet osztom meg veletek, amit természetesen előbb jól ki is próbáltam, hogy legyen miről beszélni írni.

4 dl tejből készítettem festéket, ami kb. egy 1 x 1 m-es asztallap lefestéséhez volt elég. Szerintem egy éjjeli szekrényhez legalább a duplája kell, de inkább készítsetek kicsivel többet, és ha marad, akkor befőttes üvegben, lefedve, hűtőben maximum 2 hétig eltartható. Így a maradékot még fel lehet használni néhány nap múlva.

A hozzávalók:

  •  4 dl alacsony zsírtartalmú tej…érdemes házi tejet venni (szoba hőmérsékletű legyen és ne forraljuk fel előtte, mert az tönkreteszi a benne lévő fehérjéket)
  • 1/2 dl ecet, vagy citrom (én ecetet használtam)
  • (a tej és ecet kombináció helyett használhatunk előre elkészített túrót)
  • kb. 1 teáskanál szalakáli, vagy bórax
  • pigmentpor (1:1 arányban vízzel hígítva)
  • műanyag szűrő
  • géz, több rétegbe hajtogatva
  • műanyag, vagy fakanál, vagy valamilyen keverőeszköz
  • nagyobb befőttes üveg (én most nem abban készítettem a fotók kedvéért, de ez a legpraktikusabb, és biztos, hogy van otthon elfekvőben)
  • egy külön kisebb pohár a pigment hígításához

Elkészítés:

1.  Egy keverőtálba, vagy befőttes üvegbe öntsük össze a tejet és az ecetet (8 rész tej : 1 rész ecet arányban). Ezt nem szabad egyáltalán megkeverni, mert akkor nem fog rendesen összecsomósodni. Én úgy csináltam, hogy először öntöttem az ecetet és erre nagy svunggal :) ráöntöttem a tejet, hogy magától keveredjen össze. Ekkor rögtön elkezd kiválni a fehérje. Hagyjuk pihenni néhány óráig, amíg láthatóan szétválik a két közeg. Én aludtam rá egyet, biztos, ami biztos. :) A végkifejletet nem fotóztam le, de kb 2 óra után így nézett ki a lötty. Már egész jó. Ez a látvány nagyon nem változik, csak kicsit tisztul az ecetes savó része.milk paint in progress- tejfesték készül 2

2.  Miután szuperül szétvált a két rész, és látszódnak az összecsomósodott fehérjék is, öntsük bele az egészet egy többrétegű gézzel kibélelt szűrőbe és óvatosan öblítsük le vízzel, hogy kimosódjon belőle az ecet. Én legalább 4-szer öblítettem át, és közben szagolgattam, hogy érződik-e még az ecet szaga. A végén a gézt fogjuk össze és finoman nyomjuk ki belőle nagyjából a vizet. Tádám, kész is a “gyors túró” (a gyors étel után szabadon).

milk paint in progress- tejfesték készül 6

Persze használhatunk simán túrót is. A teljesség kedvéért mindkettővel tettem egy próbát és állagban a túrós változat jobban hasonlított a kazein porból készülthöz, de festeni mindkettővel ugyanúgy lehet. Jah és érdekes módon a 10 dkg boltban vásárolt túróból ugyanannyi kazein alap lett, mint a 20 dkg, tejből készült túróból. Gondolom ez amiatt van, mert az utóbbiban több folyadék maradt.

3.  A következő lépésben keverjük a túróhoz a szalakálit, vagy bóraxot. Egyből látni fogjuk, hogy  kezd egy folyós állag kialakulni. Hagyjuk állni egy picit, majd kb. 10-15 perc múlva ismét keverjük meg. Kb. fél-egy órát kell állni hagyni, amíg már nem látszanak a szemcsék és szirupos állagot kapunk. (Ha nem keveredik össze teljesen, akkor tegyünk még hozzá a szalakáliból, vagy bóraxból, de az is lehet, hogy melegebb helyre kell tennünk)

A kísérletemben a tejből készült túrót kétfelé szedtem, az egyikhez szalakálit, a másikhoz pedig bóraxot kevertem. Mondanom sem kell mindkettő remek folyós állagú lett, azzal a különbséggel, hogy, amelyikbe a szalakálit tettem, az jól csavarta az orromat. Biztos tudjátok milyen az, amikor a szalakálival sült sütemény készül a konyhában. Azt nem lehet kibírni…mondjuk ez azért annyira nem volt durva, de ha találtok bóraxot, akkor inkább azt ajánlom. Én az Azúr Vegyszerboltban vettem kimérve. 10 dkg-ot adnak 150 Ft körül.milk paint in progress- tejfesték készül 8

A harmadik változat a rendes túró-szalakáli keverék. A túrót közvetlenül a hűtőből vettem ki és valamiért nem akart lebomlani. Kevergettem egy darabig, adtam még hozzá szalakálit, hátha az a baj, hogy kevés, és végül rájöttem, hogy hideg volt a túró. Így nem indul be a reakció. Ennyi. :) Úgyhogy betettem a mikróba kicsit melegedni, és egyből jó lett…mitöbb egyszerűen szuper.

milk paint in progress- tejfesték készül 13

4.  Ezután még tehetünk hozzá alapozóként krétát, vagy kaolin agyagot, de így simán is összekeverhetjük a választásunk szerinti felhígított pigmenttel. Figyelembe kell venni, hogy a kréta nagyon világosít, ami, ha fehér színt használunk, akkor nem számít. A kaolin agyag pedig kicsit sötétít, ami főleg a világos színeken fog változtatni. Ezután a színválasztéknak csak a képzeletünk (és még maximum a pénztárcánk) szabhat határt. A kísérletemhez sárgás-barna pigmentet használtam, mert ebből van a legtöbb otthon.  Általában csak a fehér színezéséhez használok belőle egy körömnyit és egy kilót vettem, így örökké ki fog tartani. Szóval nem egy megkapó szín, de a kísérletezésre jó volt.milk paint in progress- tejfesték készül 11

 Miután összekevertük a pigmentet és a kazein alapot, ilyen folyós állagot kapunk. Próbáltam normálisan lefényképezni, de mire kattintottam, mindig lefolyt az ecsetről a festék. Kipróbáltam kaolin agyaggal és az nem világosította el a festéket, viszont maradtak benne kisebb-nagyobb porszemek. Ez látszódik az ecseten. Asszem tovább kellett volna várnom vele, hogy jobban felszívja a vizet.

Egy részhez krétát kevertem, ami eléggé világosította a festéket (viszont sokkal jobban nézett ki :) ) A képen a bal oldalihoz kevertem két evőkanál krétaport. Ez több árnyalatnyi különbség, szóval csínján kell bánni vele, ha nem ilyen színre utazunk. Az eredeti recept ehhez a tejmennyiséghez kb. 50 g pigmentet ajánl. Mielőtt élesben festünk, próbáljuk ki, hogy mennyi szín van a festékben. Figyelembe kell venni, hogy az első réteg mindig csíkos lesz és nem fed teljesen. A bolti tejfestéket állítólag 2 rétegben elég felkenni, de én inkább vékonyabb rétegeket szoktam festeni, így 3 réteg jut a bútorokra, mire teljesen fed.

milk paint in progress- tejfesték készül 12

Meg akartam nektek mutatni, hogy milyen lesz leperegve, ezért egy kezelt felületet festettem le, de természetesen nem lett belőle semmi…tapadt, mint a fene. Szóval ennyit erről. Úgy vettem észre, hogy a nagyobb szemcséjű pigmentek, mint a barna, meg a grafit jobban elősegítik a tapadást, viszont a finomabb szemcséjűek, mint a zöld és a fehér, könnyebben leperegnek. Persze a tejfestéknél sosem lehet tudni…

Ha nem szeretnénk, hogy leperegjen, használjunk tapadásfokozót. Ezt magunk is előállíthatjuk, de lehet kapni a boltban is. Utóbbira a múlt héten találtam rá, a művészkellék boltban. Nálunk úgy hívják, hogy Plextol B500. Keverjük a kész festéket 3:1 arányban össze a Plextollal, és így tapadni fog a kezelt bútorra is.

Remélem nektek is megjött a kedvetek a kísérletezéshez. Lehet, hogy elsőre bonyolultnak tűnik maga az elkészítés, de igazából nem az, és biztos vagyok benne, hogy élvezni fogjátok. Nekem még mindig olyan hihetetlen, hogy saját magam tejből festéket készítek. Egy igazi csoda. A természet csodája. :)

Ja és, aki vizuális típus, annak itt egy szuper bemutató videó.


30 thoughts on “A kazein festékről: elkészítés házilag – 2. rész

  1. Szia Adél,

    Én egy Babaágyat szeretnék tejfestékkel lefesteni. Van viszont egy két dolog ami még nem világos.
    1. Fehér színre szeretnék festeni. Ebben az esetben is szükség van fehér pigment hozzáadására, elegendő a krétapor, esetleg önmagában is megflelő lehet a fehér színhez?
    2. A festést követően mindenképpen lakkozni kell a felületet, vagy elegendő a festék felvitele?

    1. Szia Gergő,
      A pigment mindenképp szükséges, mert anélkül nem fed rendesen a festék. Én a titánfehéret használom, de az tényleg hófehér, így érdemes hozzákeverni még valamilyen sárgát, hogy egy kicsit törtfehér színt kapj. Egyébként én úgy vettem észre, hogy minél több krétapor van a festékben, annál jobban elveszti a tejfesték hatását (nem pattogzik le) és jobban tapad.

      Ha babaágyat festesz le vele, akkor szerintem inkább érdemes olajozni valamilyen természetes faolajjal, ilyen pl a lenolaj is (nem összekeverendő a lenolajkencével). Ennek száradási ideje néhány óra, teljes keményedési ideje pedig kb. 3 hét. Kenderolajat, vagy tungolajat is használhatsz. A felhordása is sokkal egyszerűbb, mint a lakkozás, de a lényeg, hogy valamilyen védőréteg kell a festékre. Érdemes legalább két rétegben felkenni. Itt találsz róla bővebb infókat: https://renovaturamuhely.wordpress.com/2014/06/10/butorviasz-es-baratai-avagy-milyen-fedoreteget-valasszunk/

      Jó festést!

      Adél

  2. Kedves Adél, ha por alakú kazeinből szeretném csinálni a festéket, csak vízzel és pici bóraxszal keverem, megy bele a pigmentpor (ezt előbb vízzel elkeverem??), pihentetem és mehet a menet?

    1. Kedves Orsi,
      nagyjából igen, de én még tennék bele krétaport is, mert azzal jobban tapad. Ha szeretnéd, hogy leperegjen, akkor nem kell sok krétát tenni bele.
      Először a kazeinport keverd össze a bóraxszal/szalakálival/mésszel és a langyos vízzel, amíg úgy érzed, hogy a kazein fel nem oldódott. Ezután mehet bele a többi. Pigment esetén simán tehetsz bele folyékonyat is, ha nem találsz port.
      Jó festést neked!

      Adél

  3. Szia!
    Nagyon szuper és részletes a leírásod a tejfesték otthoni készítéséről.
    Érdekelne, hogy kültéren alkalmazható-e? Homokozóra gondoltam kipróbálni.
    Előtte lekezelhető a nyers fa gombaölő szerrel? Kell vmilyen alapozót használni a tejfesték előtt?
    Ha akril festéket használnék az jobb lenne?

    Előre is köszönöm a segítséged.
    Alexandra

    1. Szia Alexandra! Ha nyers fára kened, akkor nem szükséges alapozót használni. A fa beissza a festéket, így tartós marad. Viszont kültérre nem ajánlom, bár anno szerintem házak falát is kenték le ezzel…
      Ha vizes alapú festéket használsz kültérre, amilyen a tejfesték is, akkor mindenképp kezeld valamilyen felületkezelővel, ami bírja az időjárás viszontagságait. Olaj, vagy valamilyen kültéri lakk megteszi.
      A gombaölő szerre nem tudok jó választ. Még nem próbáltam. Szerintem mehet, de én feleslegesnek tartom, ha egyébként is lesz rajta víztaszító felületkezelő anyag.
      Üdv: Adél

      Üdv: Adél

  4. Nekem is segítségre lenne szükségem. Én a túrós változatot próbáltam ki, De nekem csiríz állagú lett. Próbáltam melegíteni stb. De semmi nem használ. :-(

    1. Szia Anikó!
      A csiríz állag az jó. Miután hozzáöntöd a festékanyagot, akkor lesz folyós állagú és lehet is vele festeni. Ha sűrűnek találod tehetsz hozzá egy cseppnyi vizet. Festéskor olyan olvadt fagylalt állaga van kb :)
      Remélem sikerrel jársz!
      Adél

  5. Segíts kérlek, valamit elronthattam. Régóta arra vágytam, hogy legyen helyem, terem és lehetőségem mindenféle DIY dolgot kipróbálni…
    Így hát ezt a fafestést is, többször elolvastam a leírásodat és úgy láttam neki. Egyelőre csak próbafestést végeztem az elkészült anyaggal de a hiba az hogy fényes, ránézésre ragacsos felületet kaptam, lassan is száradt (4-5 óra kellett neki).
    Mi lehetett az ok:
    – házi tejet használtam és zsíros volt (boltival nem mertem próbálkozni, hátha abból nem lesz túró)
    – temperával színeztem (azt írtad minden vízben oldhatóval lehet) lehet hogy a temperában lévő pigmentek nem megfelelőek?
    – kellene hozzá valamilyen kitöltő anyag? Krétapor, és vagy kaolin?
    vagy mi más egyéb hiba lehet?

    Segítségedet előre is köszönöm,
    Éva

    1. Kedves Éva, sajnos nem tudom, hogy mi lehet a probléma. A festéknek folyósnak és könnyen kenhetőnek kéne lennie. Az nem jó, ha zsíros a tej, javaslom, hogy próbálkozz kész túróval. Melegítsd meg, így könnyebben össze tudod keverni a szalakálival, vagy bóraxszal. Elég durva szaga van, úgyhogy szellőztess közben. Ez később elmúlik. Temperát még nem használtam színezéshez, de elképzelhető, hogy van benne valami a pigmenteken kívül, ami a ragacsosodást okozza. Ajánlom a festékboltban vehető színezőpasztákat. Remélem sikerül összehozni a festéket :)

  6. Kaposvárról írok. Nagyon régi, festett, külső ajtónál tapasztaltam kazein alapozóglettet, amelyet sem festék-maróval, sem égetéssel nem lehetett eltávolítani, így lecsiszoltam, de a fazettákból csak kézzel lehetett kicsiszolni. Azt gondolom, hogy meszes-kazein glett lehetett.
    Érdeklődöm, hogy a kazein gletthez milyen töltő anyag felel meg?
    Előre is köszönöm a segítséget

    1. Kedves Elek!
      Talán el lehet távolítani trisós vízzel a fennmaradt glettet, ez általában feloldja és le lehet törölni. Legalábbis én így szoktam, de csak a festék esetében.
      Glett témában sajnos nem vagyok járatos, de azt gondolom, hogy valamilyen meszes glettet érdemes használni. Így hirtelen ezt az anyagot találtam, ahol a felületi feszültségről írnak többek közt a mész-kazein festékkel kapcsolatosan: http://www.kepzesevolucioja.hu/dmdocuments/4ap/9_0878_020_101030.pdf
      Remélem sikerül valamit kideríteni.
      Adél

  7. Szia,
    segítséget szeretnék kérni tőled a festék elkészítéséhez. Kis mennyiséget készítenék, próbaképpen, és pigmentet nem nagyon tudok beszerezni, ezért arra gondoltam, hogy akrilfestéket vagy temperát esetleg tehetnék bele?

    1. Szia Ildikó!
      Igen, vizes bázisú színezőanyagot simán keverhetsz bele, szóval a tempera és az akril is mehet. Amit a festékboltokban lehet kapni a fehér festékek színezéséhez, az is jó.
      Remélem jól fog sikerülni az első kísérleted :)
      Adél

  8. szia! azt írod: “Ha nem szeretnénk, hogy leperegjen, használjunk tapadásfokozót. Ezt magunk is előállíthatjuk, de lehet kapni a boltban is.”
    sajnos ezidáig nem sikerült megtalálnom hogy magunk miből állíthatjuk elő ezt a bizonyos tapadásfokozót, a boltival meg minek rontanánk a festéket. Szóval: miből lesz a tapadásfokozó?
    Megírod?

    1. Szia Gábor!

      Ebben a bejegyzésben írtam az otthon elkészíthető tapadásfokozóról:
      https://renovaturamuhely.wordpress.com/2013/05/21/vintage-komod-es-az-atalakitassal-jaro-kalandjaim/
      Alapjában véve faragasztót kell vízzel hígítani, ami egész jól működik. Azóta kipróbáltam a Plextolt is és úgy gondolom, hogy azzal biztosabbra megy az ember, csak drágább és elég erős szaga is van.
      Ha egyáltalán nem szeretnél használni semmilyen vegyszert, akkor esetleg tegyél hozzá több krétát és jól csiszold le a bútort festés előtt. Persze mindig attól függ, hogy mennyire sikerül olyan felületet kialakítani, amibe meg tud “kapaszkodni” a festék.

      Adél

  9. Köszönöm szépen a jó ötletet, mindenképpen ki fogom próbálni. A tanácsodat szeretném kérni, hogy milyen bútorviaszt vásároljak? Hol lehet kapni?

    1. Kedves Dóra és Ildikó!
      Én kemény méhviaszt használok, ez gyorsabban keményedik, de nehezebb vele dolgozni, mint a puha viasszal. Szerintem barkácsboltban lehet kapni. A Bakos festékboltban biztosan, ami Bp-en a Móricz Zsigmond körtéren van. Vagy az Auro márka is jó, csak viszonylag drága. Náluk a 171-es számú kemény viasz remek.
      Jobban igénybe vett felületek esetén (pl. konyha asztal) inkább az egykomponensű poliuretán lakkot ajánlják. Ezt még nem próbáltam, csak majd ezután. Két rétegben kell felvinni és a kettő között finom csiszolóval épphogy simára csiszolni.
      Adél

  10. Húú! Gratulálok. Kérdésem, a szint krétából kell hozzáadni??Vagy kaolin agyagot hol kapok? Hobby boltban?? Én egy halvány türkizt szeretnék..Köszönöm a választ!!

    1. Szia!
      A színt pigmentekből kell összekeverni, amit a művészkellék, vagy esetleg festékboltban lehet kapni. A kréta fehérít, ezért, ha halványat szeretnél, akkor simán tehetsz hozzá krétát is.(ebből elég a legolcsóbb fajta). Kaolin agyagot az Azúr vegyszerboltban vettem kimérve. http://www.azurvegyszer.hu/kapcsolat.html
      A végső szín mindig sötétebb lesz, mert a viasz, vagy más fedőrétegek sötétítik. Ezért érdemes előtte kipróbálni egy kisebb felületen, hogy mennyire szeretnéd sötétre.

      Adél

  11. Szeretném megkérdezni, hogy ha házi tejet írsz, akkor abból hogyan veszel kis zsírtartalmút??!?!? Ha jól tudom abban több, mint 3.5% zsír van!!! :)

    1. Szia!
      Az eredeti amerikai recept alacsony zsírtartalmú tejet ír. Nem tudom, mi ennek az oka. (ott külön felhívják a figyelmet, hogy ne por legyen… Gondolom, ami nálunk bolti tejként kapható, az is átmegy mindenféle hőkezelésen. Ehhez sajnos nem értek, ezért írtam, hogy házi tejet érdemes használni, hogy ne roncsolódjanak a benne lévő fehérjék) Én normál házi tejet vettem és azzal is jól működött. Bolti tejből nem készítettem még, de lehet, hogy érdemes egy próbát tenni vele.
      Viszont inkább ajánlom az elkészítéshez a túrót, mert az valahogy jobb állagú lett és nem kell előtte pepecselni vele. Csak hozzáteszed a szalakálit és kész.

      Adél

Vélemény, hozzászólás?

