A kazein festékről: felhasználás – 3. rész

Múltkor a kazein festék elkészítéséről írtam, most pedig megpróbálom összeszedni, hogy mit lehet tudni a felhasználásról. Általában azért kedvelik ezt a festéket, – amellett, hogy természetes alapanyagokból készül –  mert autentikus régi hatást ad. Olyan mintha természetesen kopott volna le a idők folyamán. Nehéz összeszedni, hogy hogyan is kell vele dolgozni, mert mindenki máshogy csinálja, de azért teszek egy próbát.

Én például simára szeretem a bútoraimat festeni, néhol egy-két koptatással.

fehér asztal bal új

Viszont kipróbáltam már azt a módszert is, amikor a festék magától lepereg. Bár meg kell mondjam, hogy ez kevésbé áll közel hozzám. Inkább csiszolok, mint spaklival kapargatok.

Vannak még másfajta megoldások is, például, amikor a két réteg más színű, és a csiszolásnál az alsó réteg előbújik, de mindegyik esetben ebből a kettő módszerből kell kiindulni. Mire figyeljünk, miután eldöntöttük, hogy milyen stílust válasszunk?

Ha az első megoldás mellett határozunk, akkor mindenképp le kell csiszolnunk a bútort, hogy a festék tudjon mibe kapaszkodni, vagy ha lusták vagyunk, vagy teljesen biztosra akarunk menni, akkor használjunk tapadásfokozót, ami egyfajta ragasztóként működik, így nem szükséges csiszolnunk a kezelt felületet sem. Mivel én nem az eredeti tejfestékkel és tapadásfokozóval dolgozom, ezért a biztonság kedvéért egy gyors csiszolást el szoktam végezni.

Ha pedig a második lepattogzott stílust választjuk, akkor egyáltalán nem szükséges csiszolnunk, csak felkenjük a festéket és várjuk a varázslatot. Az első réteg általában nem pereg le, főleg, ha jó sok krétát tettünk a festékbe… A második réteg után pedig várjunk száradás utánig, vagy akár másnapig, hogy mi történik. Elég nyitottnak kell lenni hozzá, mert nem lehet tudni, hogy mi fog történni. Van, hogy egyáltalán nem jön le, pedig szerettük volna és van, hogy akár a bútor felületének 90%-áról lepereg a festék.

A FESTÉS

renovatura_milk paint

A festéket vékonyan vigyük fel. Az első réteg után ne ijedjünk meg, hogy csíkos és még átlátszik, mert a második réteg már jobban fog kinézni. Általában két réteg elég, de ha azt szeretnénk, hogy teljesen takarjon a festék, színtől függően (minél sötétebb, annál jobb) több rétegben kell lefestenünk a bútort. Ezen kívül az is számít, hogy kevesebb vagy több pigmentet teszünk a festékbe. Eddig mindig arra törekedtem, hogy a festék teljesen egyenletesen fedjen, de a múltkor láttam egy bejegyzést, és megvilágosodtam, úgyhogy ezentúl változtatok a hozzáállásomon :) Pont az a jó a tejfestékben, hogy textúrát ad  a bútornak. Ettől lesz egyedi.

A festék nagyon gyorsan szárad. Általában mire a végére érek, kezdhetem is elölről, úgyhogy gyorsan szoktam végezni. Ezután pedig ízlés szerint fűszerezzük csiszoljuk :) (Van aki az első réteg után is csiszol egy finom szemcséjű csiszolópapírral, de szerintem elég csak a végén. Ez is hozzáállás kérdése.)

Mivel elég érzékeny felületet ad, ezért én viasszal, lenolajjal, vagy lakkal szoktam egy fedőréteggel bevonni. Legközelebb megosztom veletek az eddigi tapasztalataimat ezekről is.

Remélem valamennyire sikerült átadni a kazein festék sokszínűségét, és azt hogy a végeredmény nem csak tőlünk függ, hanem magától a festéktől is. Bár a hasonlat lehet, hogy elrugaszkodott, de olyasmi mint a tánc, amikor átadjuk magunkat, és hagyjuk, hogy a másik fél vezessen. Bár ez is attól függ, hogy kivel táncolunk ;)

U.i.: Egyébként a festékből mindig csak annyit ajánlatos elkészíteni, amennyit felhasználunk, mert romlandó. (A napon meg pláne nem szabad kint hagyni. Én egyszer megtettem és azóta is bánom, hogy beleszagoltam az üvegbe…) Ha mégis marad, azt egy, de legfeljebb két héten belül fel kell használni. Addig is lefedve tegyük hűtőbe.


8 thoughts on “A kazein festékről: felhasználás – 3. rész

  1. Szia!
    Van tapasztalatod mások tejfestékeivel – mondjuk a Miss Mustard Seed-ével is? Azon morfondírozom, hogy merjem-e először magam kikeverni, vagy megrendeljem, sok pénzért…

    Nagyon szépek a bútoraid, a zöld komódtól egészen elgyengültem, de a többi is gyönyörű. Az is nagyon szimpatikus, ahogyan újrafogalmazod őket plusz az igényes munka, csak gratulálni tudok!

    Még annyi: hogy vonod be a fiókok alját papírral? Tapétaragasztóval dolgozol vagy esetleg dekupázstechnikával?

    Üdv: Eszter

    1. Szia Eszter!

      Köszi a kedves szavakat :)
      Még a bolti festéket nem próbáltam ki. Remélem nemsokára lesz rá alkalmam. Szerintem az állaga hasonló, inkább a pigmentekben lehet különbség. Ha magam keverem a színt, akkor nem biztos a végeredmény, ezért valamennyi rugalmasságot igényel. Mivel nem szoktam előre kipróbálni az összes lépést a viasszal bezárólag, ezért a végeredmény mindig lutri :) Ha ezt a megoldást választod, akkor érdemes kipróbálni előtte (nem úgy, ahogy én teszem :) ) A végén a viasz egy-két árnyalatot sötétít.
      Ha biztosra akarsz menni, és egy meghatározott színt szeretnél, akkor inkább az eredetit ajánlom, mert az már kipróbált.

      A papírokat simán csak dupla oldalú ragasztóval rögzítem, így bármikor cserélhetők, ha megunja az ember.

      Üdv: Adél

      1. Szia Adél?
        Méhviaszt vagy valami speciálisat használsz?

      2. Szia Eszter!
        Sima méhviaszt használok. Most keményviasszal dolgozom, aminek nagyon nagy a méhviasz tartalma, de nem annyira szeretem, mert nehéz vele dolgozni. Sima felületekre ajánlom, mert ha véletlenül valamelyik sarokban több marad belőle, akkor ott fehérre keményedik és nem szép. Ha olyan bútorod van, amin sok faragás van, meg törés, arra jobb egy lágyabb viaszt használni, mert sokkal könnyebb vele dolgozni. Legalábbis nekem :)

        Adél

      3. Szia Adél!
        Köszönöm a gyors választ!
        Valahol azt olvastam, hogy viaszolás előtt olajjal kell alapozni. Az olaj száradása után 180-220-as csiszolópapírral még rámennek… valami faipari oldalon találtam. Kicsit megijedtem… Hallottál már erről, netán így is csinálod? Bocs a kérdések özönéért!
        Eszter

      4. Szia!

        Ezt még nem hallottam, de az nem jelent semmit :) Én csak méhviasszal dörzsölöm be a felületet. Van hogy lenolajat használok, de azt csak magában. Olyan felületeknél, ami nagyobb igénybevételnek van kitéve, jobb lakkot használni(bár azt is ugyanúgy csiszolni kell a rétegek közt, ahogy írtad), mert a viasz pl. a vízcseppektől foltos lesz. Ezt már tapasztalatból tudom :) Annyiból jó, hogy könnyű javítani rajta, mert bármikor újra lehet viaszolni.
        Nyugodtan kérdezz, szívesen válaszolok, csak még viszonylag keveset tudok a különböző fedőrétegekről.
        Adél

      5. Adél, amennyire látom a munkáidat, azok olyanok, mint aki sok mindent tud… szépen, igényesen dolgozol, a felületek tökéletesek. Köszönöm a választ!
        Eszter

Vélemény, hozzászólás?

