Bútorgomb készítés 2.0

Azért 2.0, mert már egyszer készítettem bútorgombot, csak egy kicsit másképp. Akkor még igazi bútorgomb csavart használtam. Most azért lazábbra vettem a dolgokat és sima csavarral operáltam :)

renovatura_after

Ezt a bútorgombot egy speciális csomó megkötésével kell elkészíteni. Úgy hívják, hogy majomököl csomó. Nem nehéz, csak egy kevés gyakorlatot igényel. Nekem pl. harmadszorra sikerült rendesen meghúznom a zsinórt.

3

Egy bútorgomb elkészítéséhez a következőket kell beszereznünk:

  • 1 db lyukasztott fagolyó (az enyém 4 cm átmérőjű)
  • kb. 5 m kender zsineg (3-4 mm vastagságút használtam, mert az volt otthon. Ha vékonyabbat használtok, akkor többször kell körbetekerni, így hosszabb szükségeltetik)
  • két pálcika (hogy ne a kezünkön gabalyodjon össze a zsinór)
  • valami, amibe a pálcikákat  egymástól kb. 10cm-re párhuzamosan el tudjuk helyezni (lehet egy bútordarab, vagy akár fonott kosár is) :)
  • tipli (otthon volt elfekvőben, ezért hivatalosan nem tudom, hogy mekkora, de utólag megmérve ugyanolyan átmérőjű, mint a lyuk, szóval 6 mm-es.)
  • csavar (a tiplihez tartozó vastagságot vegyünk. A hosszúsága a fiók vastagságától függ. Az enyém 25 mm-es, ezért 45 mm hosszú csavart választottam. A lényeg, hogy ne legyen hosszabb a csavar, mint a fiók és a fagolyó vastagsága együttvéve.)
  • csavaralátét (választható)
  • ragasztó (a legvégén az elvágott végek rögzítéséhez)
  • csavarhúzó

A majomököl megkötéséhez a képet a Pinteresten találtam. Ez osztom meg veletek inkább, minthogy az én bajlódásaimat nézzétek. Így a biztos :)

5c14360632080337ebd7970895f60268

Először én is a kezemmel próbáltam elkészíteni, de ilyen nagy fagolyóval nem ment, ezért inkább a pálcikás megoldást választottam. Ehhez vegyünk két pálcikát és valamibe párhuzamosan, egymástól kb. 10 cm-re bele tűzzük bele. Ez a valami lehet akár két cserépben föld, egy cserépben föld, fonott kosár, száraz kenyér… :) mindegy mi, épp ami a célnak megfelel. A lényeg, hogy mindvégig maradjon párhuzamos a két pálcika. Ezután pedig elkezdhetjük feltekerni ezekre a zsineget. Hétszer tekertem át mindegyik irányban, hogy teljesen befedje a fa részt. Én csak 4 m kötelet vágtam le, mert nem volt otthon sok, és így is necces volt, mind a hat gombra. Szóval nekem 6. lépésnél mindig épp elfogyott a kötelem, amit a zsinór szorosra húzásával nyertem vissza. A hangsúly tényleg az összehúzáson van és ahhoz kell kellő türelem is, de nem ragozom, mert leírták már mások is előttem.

1

Itt van egy klassz oktatóvideó is róla:

Ha kész vagyunk vele, forgassuk a lyukat egy megfelelő eszközzel (csavarhúzó vége) ahhoz a részhez, ahol a kötélmaradványok vannak, mert ebbe jön majd a tipli és ez a rész nem fog látszódni. Ezután vágjuk el a fennmaradt kötél részeket pont olyan hosszúságúra, hogy rá tudjuk ragasztani a csomóra.

2

Ezután nincs más dolgunk, mint a tiplit beilleszteni a helyére kalapáccsal, (vagy kalapács hiányában földhöz vágással), becsavarni a fiókba és megcsodálni a munkánkat. :)

renovatura_after

 


2 thoughts on “Bútorgomb készítés 2.0

Vélemény, hozzászólás?

