Natúr fa öregítése és kísérletezés stencillel

Készítettem egy esküvőre néhány fabetűt, amit egy teljesen új natúr fenyődeszkából vágtam ki. A kérés az volt, hogy ne legyen festve, de mégis úgy nézzen ki, mint amit az időjárás megtépázott az évek során.

fabetűk - wood letters by renovatura

Gondolkoztam hogyan lehetne ezt könnyen és persze élethűen megvalósítani. Utánanéztem az antikolási technikáknak a neten, amiből mondanom sem kell, hogy van “néhány”. Végül a fémes-ecetes technikát választottam, mivel minden hozzávaló megvolt otthon. Ennek az a lényege, hogy valamilyen fémet ecetbe kell áztatni néhány napon keresztül, akár egy hétig is, majd a fémet eltávolítani. Ennyi. Eleinte az ecet színe nem változik, tehát nagyjából átlátszó marad. Ezt természetesen elfelejtettem lefényképezni, viszont a kb. egy hónapos löttyöt már lefotóztam. Most így néz ki, de senkinek ne legyen előítélete a randasága miatt, mert amilyen szörnyen fest a befőttes üvegben, olyan szép felületet fog majd a fára varázsolni.

2

Eleinte átlátszó volt egyébként. Ilyen vörös színt kb. egy hónap alatt kapott. Úgy vettem észre, hogy minél tovább áll, annál jobban besötétedik és ez a fa színét is befolyásolja.

before-after

A kísérletezés kedvéért kipróbáltam ezt a technikát stencillel is, amit a Decor Labortól kaptam. Először csak a stencil szélét ragasztottam le egy maszkolószalaggal…

3

…de később kiderült, hogy pontosabb illesztést kell alkalmaznom. Egy rongyot áztattam az ecetes folyadékba, jól kicsavartam és ezt pötyögtettem óvatosan, hogy kijöjjön a minta, de akármennyire is voltam figyelmes, az egy picit a stencil alá befolyt.

A jó tapadás érdekében ragasztósprayjel ráfújtam a stencilre, amivel már szép körvonalas lett a minta. Persze a fa egyenetlenségéből adódóan nem teljesen tökéletes, de ez nem zavaró, mert amúgy is antikolt hatást szerettem volna elérni.

stencil

 

A végeredmény pedig ilyen lett. A legalsó mintán látszik, hogy egy kicsit megfolyt az ecet. Ott még nem ragasztottam a fához a stencilt. A többi viszont már szépen sikerült.810

Ezzel a technikával bármilyen fát tudunk öregíteni. Hátránya az ecet szag, ami viszont néhány nap alatt elillan. Amikor rákenjük, a fa szépen beissza ezt az ecetes löttyöt és a benne lévő tanninokkal elkezd reakcióba lépni, úgy hat, mint egy időgép. Olyan mintha egy évig kint hagynánk a napon, meg az esőn, csak épp nem kell annyit várni a végeredményre.

Mivel ez egy természetes reakció, ezért, ha egy egybefüggő nagyobb felületre kenjük, – amit több deszkából préseltek össze – lehet, hogy más-más árnyalatokat kapunk. Ez sokszor kifejezetten jól néz ki, pl. egy különálló deszkákból összeállított asztallapnál. Kisebb felületeken, mondjuk feliratok, készítéséhez is nagyszerű megoldás. És még stencilezni is lehet vele.

stencilezés és fa öregítés

Találtam egy remek videót, ahol 1 rész ecetbe áztatnak fémgyapotot, majd néhány nap múlva hígítják 1 rész vízzel. Én a vizet elhagytam, csak az ecetbe áztattam a fémgyapotot. Akinek nincs épp kéznél ez utóbbi, az nyugodtam dobjon az ecetbe néhány szeget, vagy lehet próbálkozni konyhai fémsúrolóval is. A videóban már négy nap után eléggé besötétedett a lötty, nálam pedig négy nap után még semmi sem látszódott. Ennek ellenére szép szürkére befogta a fát, amin először próbáltam. Úgyhogy ne ijedjetek meg, ha nem sötétedik be a lé. Próbáljátok ki, és ha még nem jó, akkor hagyjátok még néhány napig állni benne a fémet. A fa elszíneződése hamar bekövetkezik, de igazán jól akkor látszik, amikor már megszáradt.  A végeredményt a videóban a 4. perc körül láthatjátok.

Remélem nektek is megjött a kedvetek a kísérletezéshez! Aki gyorsan és egyszerűen látványos végeredményt szeretne elérni, annak ezt a módszert ajánlom.

 


11 thoughts on “Natúr fa öregítése és kísérletezés stencillel

  1. Szia! Lenne pár kérdésem az antikolással kapcsolatban. Milyen ecetet használtál, sima háztartásit? Hány százalékos? Számít az vmit?
    És miután bekented, vmivel még befedted,vagy csak az ecetes lötyi és kész? Tehát gondolok itt fedőlakkra,vagy vmi ilyesmire!
    Köszönöm előre is a válaszod, mert latom nem idei a poszt :)

    1. Szia! Sajnos már nem emlékszem, hogy hány százalékos ecetet használtam, de ez szerintem nem sokat számít. Talán annyiban, hogy mennyi időt kell várni, míg elkezd dolgozni (illetve a szaga is erősebb).
      Én nem kezeltem semmivel, mivel a falra akasztható táblát készítettem belőle. A kezelés ízlés kérdése szerintem. Én személy szerint nem bánom, hogy ha a fán látszik a hétköznapi használat, ha pl egy asztalt kezelnék ezzel, de ha védeni szeretnéd, akkor bármilyen felületkezelővel (olaj, viasz, lakk) le lehet kenni száradást követően.

      Adél

  2. Az lenne a kérdésem ,hogy a videón szürkés lett az antikolás a Te fád, pedig barnás. A Tied, mitől lett barnás??? Kell valami barnás pác is az ecet alá, vagy fölé, esetleg bele????

    Köszi: Kriszta

    1. Szia Kriszta!
      Az elején nálam is szürke lett a fa. Akkor még az ecet színe teljesen átlátszó volt egyébként.
      Amivel a betűket bekentem, az már néhány hetes lötty, illetve amikor kiszedtem az ecetből a fémet, akkor szerintem maradtak benne szemcsék, így az tovább színezte, lehet, hogy még rozsdás is lett. Csak tippelek, hogy ez az oka, hogy az ecetet vörösre színezte. Talán emiatt sötétebb és barnás a fa színe is. Ha többször kened át, akkor mindenképp sötétebb lesz, de az elején inkább szürkés.
      Először ajánlatos egy próbát tenni, hogy milyenre színezi.
      Remélem sikerül valami jó színt összehozni :)
      Adél

      1. Szia Adél,

        köszi az infót, már ázik a dörzsi az ecetben…… Még átlátszó, de türelemmel várok.

        Kriszta

      2. Szia, nincs mit. Szerintem egy hétig elég lesz áztatni. De lehet, hogy 3-4 nap is elég. Ha átlátszó, az nem jelent semmit, attól még befogja a fát. Nekem is olyan volt először. Ezt nem fotóztam le sajnos. Az egyik hozzászóló írta, hogy szétpattant az üvege, ezért a biztonság kedvéért ne csavard rá túlságosan a fedelet :)

  3. Nagyon jó ötletnek tartom az ecetes vasszeges faöregítést!DE!Egy apró ámde fontos dolgot elfelejtettetek megemlíteni!Nem szabad lezárni az érlelés során az üveget!Mert az ecet reakcióba lép a vasszeggel.Na jó,ezt én sem tudtam.Egészen addig amíg kb fél órás érlelés után az egész katyvasz szó szerint felrobbant,és földkörüli pályára állt! :-).Egészen áthtó ecetszagot hagyva maga után a nappaliban,bepácolva tv-t,dvd lejátszót,hifit,szóval mindent ami a környéken volt.Sikeresen kitakarítottam,de még mindíg olyan szag van a lakásban mint egy savanyító üzemben!Szóval legközelbb kéretik a magamfajta műkedvelők miatt ilyen dolgokra is felhívni a figyelmet!További sok barkácsolnivalót kívánok!

    1. Kedves Anita!
      Uhh ez nagyon durva, sajnálom, hogy ez történt veled, az ecetszag igen kellemetlen a lakásban.
      Most visszagondolva, szerintem én lezártam a befőttesüveget, mert a szagát nem bírtam volna elviselni, de lehet, hogy nem zárt rendesen, így tudott valamennyire levegőzni.
      Sajnos ilyesmire nem is gondoltam, így köszi, hogy megosztottad az infót. Azért remélem nem vette el a kedved a kísérletezéstől.

      1. Dehogy vette el a kedvemet!Sőt!Mivel szeretem én is a kihívásokat,eszeveszetten kutatom a különböző megoldásokat hogyan lehet kevés pénzből nagyszerű dolgokat megvalósítani!Örülök hogy rátaláltam a blogodra,ígérem ötletelek belőle bőven,és megosztom az észrevételeimet is veletek!

Vélemény, hozzászólás?

