Bútorgomb készítés Renovatúra módra

A múltkor bemutattam a koromfeketére festett éjjeli szekrényeket, ami a legújabb átalakításom. A megrendelő egy különleges bútorgombot választott hozzá, ami valószínűleg másoknak is tetszett, mert mire megrendeltem volna, természetesen elfogyott. Nekem is nagyon bejött, ezért gondoltam megpróbálok készíteni belőle egy házi változatot. Abból baj nem lehet.

Az eredeti gomb már nincs fent az Anthropologie honlapján, de szerencsére lementettem magamnak róla a képet. Ez volt a mintadarab. Szerintem nagyon szép, csak túl nagy, ha jól emlékszem 11 cm hosszú volt.

69a5ef410081eb46033dc23c2b0e5775

Az Anthropologie egyébként az egyik kedvenc oldalam. Egyedi, extravagáns stílusú és rengeteg inspirációt lehet belőle meríteni. Ugyanúgy, ahogy vannak IKEA hack-ek, már Anthro hack is létezik. Ez akkor egy olyasminek is mondható :)

Az én variációm pedig így néz ki, amit egyébként formaügyileg tovább is fejlesztettem. Ha tovább olvastok, megtudjátok hogyan.

bútorgomb-házilag

Az első alkalommal nem fotóztam le a készítés módját, de most felkötöttem a gatyámat, felhúztam az ingujjamat és nekiláttam az újabb gomboknak. Csak most, csak nektek!

Ezeket szerezd be hozzá:

  • 1 db 16 mm és 1 db 14 mm vastag henger alakú faléc (vagy 1 db 14 mm vastag normál faléc)
  • festék két színben (én feketét és világos kéket használtam)
  • réz színű füstfólia + ragasztó (helyette használhatsz metálpasztát, vagy más színű festéket)
  • viasz, vagy lakk lezárórétegként
  • 5 mm-es anyacsavar (egy gombhoz 2 db)
  • 5 mm átmérőjű süllyesztett fejű csavar (minimális hosszúsága a fiók előlapjának vastagsága + kb. 2 cm legyen)

Eszközök, amire szükséged lesz:

  • mérőszalag + ceruza
  • fűrész (kézi, vagy gépi)
  • reszelő az egyik anyacsavar domborúra reszeléséhez (amelyik a gombot fogja elválasztani a fióktól) – nem feltétlenül szükséges
  • fúró (4 mm-es fúrószár a csavarhoz)
  • egy éles kés a faragáshoz
  • csiszolópapír (100-as)
  • ecset
  • a most kitalált módszer szerint pedig szükség lesz még faragasztóra és pillanatszorítóra

Mivel ilyen sok minden kell hozzá, szerintem akkor éri meg a legjobban, ha már ezek közül van otthon néhány hozzávaló elfekvőben. Szerszámokat pedig kérj kölcsön a szomszédtól, biztos szívesen odaadja.

Így készítsd el:renovatura-01Ennél a gombnál az a lényeg, hogy az 1/3 hosszúságú része kb. 2 mm-rel kisebb átmérőjű legyen, mint a másik 2/3 része. Ha most még ez nem világos, mindjárt elmagyarázom hogyan. Ehhez kétféle elkészítési módot találtam. Az első módszer a faragás (ehhez kell majd az éles kés, viszont ezzel nagyon óvatosan kell bánni, esetleg kesztyű viselését, vagy egy rögzítő eszközt javaslok hozzá, hogy ne a kézben kelljen fogni a fadarabot), a másik pedig egy vastagabb és egy vékonyabb darab összeragasztása (ehhez kellenek a 16 és 14 mm-es henger alakú falécek).

Az utóbbi ragasztásos módszert most próbáltam ki először. A végső gombforma szebb lett, mintha faragtam volna, de sokkal hosszadalmasabb munka, úgyhogy kezdjük is el. Először mérjük le a megfelelő darabokat.

renovatura-022

A 16 mm-es darabból 4 cm-t fűrészeltem le, a 14 mm-esből pedig 2 cm-t. Nem tudom, hogy miért pont ennyit, ne is kérdezzétek. Talán mert a 6 cm-es fiókgomb megfelelőnek tűnt.

renovatura-03

A fenti képen a kisebb darab látható, amit nem sikerült egyenletesen lefűrészelni (hát igen még gyakorolni kell), de sebaj, lecsiszoltam és mindjárt jobb lett.

renovatura-04

Ezután körberajzoltam, hogy megjelöljem hova kell egy kb. 2-3 mm vastag lyukat fúrni a vastagabb hengerbe. Ezt a lépést azért tartom szükségesnek, mert a kettő darabot összeragasztottam és így nagyobb lett a tapadási felület.

renovatura-05

Ezt a lépést egyrészt fúróval, másrészt,  – amikor már másképp nem ment – faragással oldottam meg. Nem lett túl egyenes, de a végét lecsiszolva könnyen orvosolható a probléma. Ezután pedig összeragasztottam.

renovatura-06

A pillanatszorítót felválthatjuk maszkolószalaggal is, a lényeg, hogy jó erősen csavarjuk rá, hogy összefogja a két darabot. A ragasztónak legalább egy óra pihenés kell. Ha kifolyik egy kis ragasztó, azt még a legelején vizes ronggyal le lehet törölni.

Mielőtt a festésre térek itt egy másik módszer, ha esetleg ez a ragasztásos nem indította volna be a “most rögtön eldobok mindent és elkészítem ezt a bútorgombot” ingert.

Szóval itt a másik, a faragásos módszer.

renovatura-07

Ehhez 6,5 cm-t fűrészeltem le, majd 4,5 cm-nél megjelöltem, ahol minden oldalon 2 mm mélyen bevágtam a jelölésnél, majd egyenletesen lefaragtam. Egyszerűbb volt, mint amire számítottam, mert a fenyővel könnyű (el)bánni.

renovatura-09

Miután a forma kész csiszoljuk le a két végét és fúrjunk a közepébe egy 4 mm-es lyukat kb. a gomb vastagságának a feléig. Ehhez érdemes valahova rögzíteni, főleg a henger formájú darabot, nehogy elmozduljon.

renovatura-08

Bejelöltem egy darab maszkolószalaggal a mélységet, így magabiztosabban fúrtam. Fontos, hogy merőlegesen kell a lyukat befúrni, mert akkor illeszkedik szépen a fióklapra a felszereléskor.

Most pedig jöhet a festés. Csak a vastagabbik részt kell lefesteni, a másikra kerül a füstfólia.

renovatura-10

A két végét bekentem vastagon viasszal és erre festettem a világoskék színt, amit száradás után óvatosan a viaszolt részeken visszatöröltem. Ez utóbbit elfelejtettem lefotózni, de a múltkoriról épp van elfekvőben egy képem.

renovatura-16

renovatura-11

Ha a festés kész, jöhet a füstfólia, amit akár metál pasztával is ki lehet váltani. A füstfóliához a ragasztópasztát az instrukciók szerint felkentem a felületre, majd vártam legalább 10-15 percet, mert ezt írták. Korábban türelmetlen voltam és nem vártam vele eleget, és nem ragadt meg rendesen a fólia, így hát nem hívtam ki ismét a sorsot magam ellen. Viszont addig sem tétlenkedtem, mert elkészítettem az anyacsavarból a “távoltartót”. Ezt a szakszót most ötlöttem ki és már megváltozhatatlanul, örökre így marad. A név kötelez ugyebár. Ez az apró bigyó, ami a fiókgomb és a fiók előlapja közé kerül. Egyébként nem feltétlenül szükséges, de szebb így szerintem, ha kicsit eláll a fióktól a fogantyú és könnyebb megfogni is.

renovatura-17

A távoltartóhoz 5 mm átmérőjű anyacsavart használtam, amit szintén feketére festettem. Csak hogy formásabb legyen, kb. 5 perces munkával egy reszelővel egyébként könnyedén kerekre reszelhető és már nem is hasonlít egy feketére festett anyacsavarhoz. Lehet, hogy bonyolult módja ez a távoltartó készítésnek, de hosszú fejtörések után sem jöttem rá, hogy lehetne ezt egyszerűbben megvalósítani szépen. Ha valaki talál erre egy tutibb megoldást, akkor szóljon nekem azon nyomban!

Miután letelt a 15 perc, ecsettel óvatosan felvittem a füstfóliát. Ezelőtt még sosem dolgoztam ilyesmivel úgyhogy nem tudtam mire számítsak, de nem szakadt annyira, amennyire képzeltem. Az ecsettel szépen el lehet egyengetni, a felesleget pedig leszedni.

renovatura-12

Végül pedig az egyik gombot viasszal, a másikat pedig lakkal kezeltem.

A műhelyben csak egy lepukkant fiók volt elfekvőben, így bár stílusban nem illik hozzá, de azért gondoltam, hogy a végeredmény fotózását nem hagyhatom ki. A fekete éjjeli szekrényen már úgyis bizonyított.

renovatura-14

A fiókra úgy szereltem fel, hogy először a csavarra rátekertem a normál anyát, majd belülről betekertem a fiók előlapjára. Ezután jött a feketére festett távoltartó és a végén rácsavartam a gombot. Mivel a gombba fúrt lyuk 4 mm, a csavar pedig 5 mm átmérőjű, ezért jól megtartja azt, nincs szükség ragasztásra.

renovatura-13

Aki pedig még ezek után is az energiája teljében van, az fémfűrésszel levághatja a belül kiálló csavarrészt, de én erre már nem voltam hajlandó. Meg egyébként is ez csak egy bemutatódarab, na. Nem kell teljesen túlzásba vinni a dolgokat kéremszépen.

renovatura-15

És, hogy a bejegyzés kerek legyen a végére még egy kép a fekete bútorral.

IMG_9414

A gombok nem baj, ha nem teljesen egyenletesek, legalább látszik, hogy kézzel készült darabok és benne van a szíve, lelke az embernek. Ezt máshogy nem is lehet csinálni.

A színek variálhatók természetesen, lehet éppenséggel ezüstöt és egy melegebb árnyalatú színt is kombinálni, csak a fantázia szab határt.

Ha kíváncsi vagy a további bútorgomb készítési technikákra, itt és itt megnézheted.

 

 

 


One thought on “Bútorgomb készítés Renovatúra módra

Vélemény, hozzászólás?

